Roadtrip Portugal

twee weken (in april)
met twee kindjes (8 maanden en 2,5 jaar)
met de tent en een huurauto

Voor het zuidwesten van Portugal zijn we naar Lissabon gevlogen met Brussels Airlines. We hebben een huurauto opgepikt aan de luchthaven en zijn meteen richting het zuiden gereden. We hebben iets meer dan twee weken in onze tent geslapen behalve twee nachtjes omdat het te hard regende. De stranden in het zuidwesten zijn enorm mooi, uitgestrekt en rustig. Oscar (2,5) en Ella (8 maanden) genoten volop van het buiten zijn, samen slapen in de tent, potje koken op de grond, spelen op het strand …

Mama, weglopen! Zee gaat jou vangen!
— Oscar (2,5)

De campings waren heel erg rustig in april. Helemaal ons ding! Maar, het zuidwesten van Portugal in april is niet zonzeker! Dat skipakje voor Ella had ik nog nét voor vertrek weggestoken en we hebben het nodig gehad! Maar de zon kwam er gelukkig wel vaak door. Een aanrader om er te gaan kamperen!

Onze route

- Zambujeira (G): 88 km
- Lissabon (A): 212 km

Villa Nova De Milfontes | camping Milfontes

Op nog geen 200 km van Lissabon ligt een eerste pareltje aan de zuidwestkust van Portugal: Vila nova de Milfontes. Het is een klein, rustig stadje met twee campings. Wij hebben gekampeerd op Camping Milfontes. We zijn hier niet lang gebleven maar hebben wel een leuke buitenplek ontdekt: het restaurant A Choupana aan Praia do Farol.

Wij hebben er ‘s middags heerlijke vis gegeten met zicht op zee. De vis wordt er op barbecues gebakken. Een toffe en eenvoudige plek om met kinderen te komen. Je zit aan lange houten banken in de zon of binnen uit de wind, maar altijd met de zee in het vizier. Een heerlijke lunchplek!

Odeceixe | camping Sao Miquel

Onze uitvalsbasis voor het strand van Odeceixe was Parque de campismo Sao Miquel. Een mooie camping met een groot grasveld voor kleine tentjes (waar alleen wij stonden in april). Er is een winkeltje op de camping en een restaurant (dat we niet hebben uitgeprobeerd). Wij zijn helemaal weg van het dorpje én het strand van Odeceixe.

Het dorpje ligt op een paar minuten rijden van de camping. Kleine straatjes met witte huizen en lekker eten. Nog iets verder door (4 km van de camping) ligt dan Praia de Odeceixe. Een héél mooi strand waar Oscar (2,5) en Ella (8 maanden) aan één stuk door gespeeld hebben. Ella heeft ook zalig geslapen tijdens lange strandwandelingen. Het strand is leuk om met kinderen naartoe te gaan. Het is in twee gedeeld door een houten pad. Aan de ene kant speel, slaap, wandel je met zicht op de oceaan. En aan de andere kant zit je precies aan een rivier helemaal uit de wind. Daar kunnen de kindjes in het water spelen.

Ik wil zonder voeten op het strand!
— Oscar (2,5)

Hij bedoelt zonder schoenen :-) Er ligt een klein barretje boven aan het strand (aan de parking) waar je een heerlijke octopussalade kunt bestellen. Wij aten er in de geweldige lentezon met zicht op het strand en de zee. Een aanrader!

Stranden in de buurt van Odeceixe

Het strand van Carvahal is niet ver weg en ook een heerlijk plek (11 km van Odeceixe, naar het noorden). Praia da Amoreira ligt op een half uurtje ten zuiden van Odeceixe. Toen wij er waren, viel de regen met bakken uit de lucht dus hebben we niet van het strand kunnen genieten. We aten er cake met vijgen in het barretje met een prachtig zicht op de oceaan. Praia do Monte Clérigo (half uurtje van Odeceixe) is een van onze favorieten. We waren er helemaal alleen, de zon kwam erdoor, de wind ging liggen … onvergetelijke plek.

Carrapateira | guest house Carrapateiramar

Door het slechte weer konden we niet kamperen toen we in Carrapateira waren. We hebben daarom tijdens een regenbui een accommodatie geboekt voor een nacht. Het was laagseizoen dus het was absoluut geen probleem om een goedkoop plekje te vinden. Van het strand van Bordeira en de ruwe zee aan de kliffen van Carrapateira, daar konden we maar geen genoeg van krijgen.

Zeker toen de zon erdoor kwam was het een onbeschrijflijk mooie plek. Aan de kliffen en rotsen kan je wandelen langs houten paadjes. De zee bonkt er met veel kracht tegen de rotsen en het water vliegt er hoog de lucht in. Het strand van Bordeira ligt langs de andere kant van de parking waar een houten pad naar beneden gaat. Enorm uitgestrekt, echt een prachtige, niet te missen plek. We hebben zo hard genoten van de zon en de ruimte die we hadden om te spelen. We zijn wel moeten gaan lopen voor opnieuw een enorme plensbui in de namiddag …

Sagres | Salema Eco Camp

Op het meest zuidwestelijke punt van Europa staat, wat dacht je, een vuurtoren. Een fijne plek om even te stoppen en naar het schouwspel van wolken en golven te kijken. Wij hebben onze tent opgezet bij Salema Eco Camp. Een natuurcamping dat te midden van het natuurpark van de Zuidwest-Alentejo en Costa Vicentina ligt.

Door de bomen kan je in de verte de zee zien liggen. Het uitgestrekte strand van Salema ligt slechts op een kilometer van de camping en Sagres ligt op een kwartiertje rijden met de auto. De camping is echt heel rustig in het groen. En mooi meegenomen, op zaterdag kan je er de allerlekkerste all you can eat-pizza eten!

Martinhal

Wij zijn ook helemaal fan van het strand van Martinhal (20 minuten rijden van de camping). Daar hebben we uren gespeeld in de heerlijke lentezon. Er is een strandbar waar je lekker kunt eten. Een aanrader!

Portimão | hotel Vitor's Plaza

De Algarvekust van Portimão

De kust in de buurt van Portimão is helemaal volgebouwd en dat is lelijk. Dat was voor ons een enorme tegenvaller. De westkust trekt ons veel meer aan met zijn uitgestrekte stranden, ruwe rotsen en kleine dorpjes. Maar het slechte weer heeft ons naar hier gebracht en dus laten we de stranden niet aan ons voorbij gaan.

Omdat het laagseizoen is en het weer eerder kwakkel, zijn we zo goed als alleen op de stranden hier. En we moeten toegeven, die rotsen in de zee, de kleur van het water, de lucht en de wolken, zijn mooi en speciaal en dus genieten we volop. Omdat de kindjes wat wilden slapen, hebben wij de auto geparkeerd op de parkeerplaats van Alvor en zijn dan beginnen te wandelen langs een houten pad langs het strand. Op het einde van dat pad, als je de pijl ‘Sol&Sombra’ volgt, zie je een kleine strandje, beschut uit de wind. Daar heeft Oscar in de zee gespeeld. We hebben niet gekampeerd in (de buurt van) Portimão omdat het weer echt te slecht was. We hebben een hotelletje geboekt met binnenzwembad om een dagje stormweer te trotseren.

Zambujeira Do Mar | Camping Villa Park Zambujeira

Op onze terugweg naar Lissabon hebben we een laatste tussenstop gemaakt in Zambujeira do mar. We hebben er gekampeerd op Camping Villa Park Zambujeira. Het strand hier vlakbij is niet zo geschikt om met de kindjes te gaan spelen omdat bij hoog water het strand eigenlijk helemaal verdwijnt. Wel prachtige zonsondergangen hier!!

Almograve

Vanhieruit reden we naar het strand van Almograve waar we een dagje doorbrachten met onze vrienden Lore, Roel, Mies en Rinus. Eigen picknick mee en heel de dag genieten!

Lissabon | Lisboa Camping

Voor onze laatste nacht in Portugal gekozen voor een camping in Lissabon, Lisboa Camping. Die ligt ten westen van het centrum van Lissabon. Het is een heel grote camping (1900 plaatsen) maar daar hadden wij geen last van omdat we er in het laagseizoen waren. Er stonden amper tentjes in april. Er is een mini-supermarkt maar daar hadden ze zo goed als niks.

Misschien had dat te maken met het laagseizoen. Een groot nadeel van deze camping: ligt net naast de A5, wat enorm veel verkeerslawaai geeft. Misschien afhankelijk van hoe de wind staat, maar wij vonden het storend. Ideaal voor een nachtje maar voor ons geen plek om te blijven.

Een buitenplek in het centrum

Vanop de camping rijdt er een bus naar het centrum, de vertrekplaats is zo’n 400 meter van de hoofdingang. We hebben geprobeerd die bus te nemen maar dat is ons niet gelukt. We stonden aan de verkeerde plek en zagen de bus voor onze neus wegrijden. Dan hebben we toch maar de auto genomen. In de late namiddag zijn we naar Sintra gereden (20 minuten rijden). En de volgende dag, net voor onze terugvlucht, zijn we naar het centrum gereden. Wij zijn aan de waterkant van de Taag gebleven, bij de Avenida Ribeira das Naus. Omdat we maar een paar uur de tijd hadden voor onze terugvlucht was dit voor ons de ideale buitenplek in de stad. Er is een pleintje en een breed voetpad aangelegd langs het water. Je kunt er koffie drinken en ijsjes eten. Oscar (2,5) en Ella (8 maanden) konden er wat rondlopen of - kruipen terwijl wij op de bankjes van de zon genoten. Het ligt vlak bij Praça do Commércio. Onze auto parkeerden we langs het water een eind verderop, op een betalende parking.

Vorige

Boerderijkamperen in de Biesbosch

Volgende

De drie mooiste stranden van Zuidwest-Portugal