Roadtrip Schotland

2 weken (in juli)
met een peuter (10 maanden)
met de camper

- Edinburgh (J)
- Newcastle
- Amsterdam (IJmuiden)

We gingen naar Schotland toen Oscar tien maanden oud was. Het werd een roadtrip door de prachtige Highlands en langs de eindeloze westkust. Mooi weer hadden we niet! De regen viel geregeld met bakken uit de lucht. Maar iedere keer dat het even opklaarde, genoten we van wildkamperen en wandelen in de waanzinnig mooie Schotse natuur.

We kozen voor een keertje niet voor de tent maar voor de camper. Omdat we bang waren voor regen, natte kleren die niet opgedroogd raken en uren schuilen in onze lichtgewicht tent. En of we gelijk gekregen hebben! De regen viel twee weken met bakken uit de lucht. De camper was de ideale oplossing want als het regende genoten we al rijdend van de prachtige natuur en als het opklaarde konden we op iedere denkbare plek stoppen om een frisse neus te halen en te wandelen. Ook om te slapen konden we stoppen waar we maar wilden. In Schotland mag je namelijk wildkamperen en dat heeft ons de allermooiste kampeerplekken opgeleverd. Een ultieme roadtrip dus, met een baby van tien maanden oud!

Met de boot naar Newcastle

Omdat we met de camper van thuis wilden vertrekken, zochten we een manier om met de boot de oversteek te maken. We konden vertrekken vanuit IJmuiden (Amsterdam) met rederij DFDS. De boten varen ‘s nachts zodat je ‘s morgens al in Newcastle bent. Wij vonden het supercomfortabel. Rond 16u reden we met de camper op de boot in IJmuiden en om 9u ‘s ochtends gingen we weer aan wal in Newcastle.

Meteen door naar Edinburgh

We zijn vanuit Newcastle meteen doorgereden naar Edinburgh. Dat is ongeveer twee uur en half rijden. In Edinburgh hebben we de camper geparkeerd vlakbij de Ocean Terminal, waar de Britania aangemeerd ligt. Ik weet eerlijk gezegd niet of het officieel mag om je camper daar te plaatsen voor de nacht maar wij hebben het zonder problemen gedaan en er stonden er nog meer. Aan de Ocean Terminal is een groot winkelcentrum en daar kan je naar het toilet gaan. Je kan er ook de bus nemen naar het centrum, zo hoef je niet met de auto het drukke centrum in te rijden.

Dwars door de Highlands

Vanuit Edinburgh zijn we de Highlands ingereden. Dwars door de groene bergen en langs de mooiste uitzichten. Wel altijd met regen tegen de ruiten! Onze eerste tussenstop maakten we langs Loch Fyne, op een camping vlak bij het meer. Dan zijn we doorgereden naar Glencoe waar we wildgekampeerd hebben. Ten noorden van Fort William hebben we geslapen bij Loch Arkaig.

Het zijn allemaal pareltjes. Je kan gewoon rijden en stoppen wanneer je wil, wanneer de zon erdoor komt of wanneer je een plekje ziet om te wandelen of om je picknickdeken uit te slaan. Niets staat je in de weg, behalve de muggen dan misschien!

Isle of Skye

Ook op Isle of Skye hebben we wildgekampeerd. We zijn er door de mooiste landschappen gereden, altijd met de ruitenwissers aan :-) Maar toen het een halve dag opklaarde, hebben we een prachtige wandeling gemaakt: the Old Man of Storr. Het is een wandeling van 4,5 km en je klimt een heel stuk naar boven. Doe ook dat laatste stukje waar je nog wat hoger klimt op een aantal rotsen! Daar heb je het mooiste uitzicht. Ze zeggen dat de uitstekende rotsen de vingers van zijn reus zijn. Kan wel, niet?

De kustlijn

Vanop Isle of Skye zijn we langs de kust omhoog beginnen rijden. Een mooi plekje waar we gekampeerd hebben is Mellon Udrigle. Je komt er door ongeveer 5 km het kleine wegje in noordelijke richting te volgen in Laide, aan de Westkust van Schotland. Op het einde van dat weggetje zie je de kleine baai met het prachtige strand van Mellon Udrigle. Niets in de buurt hier, dus je moet volledig zelfvoorzienend zijn. Voor de camping betaal je een pond of tien maar er is geen sanitair, elektriciteit of stromend water, alleen een prachtig uitzicht! Het is een prachtige, afgelegen plek te midden van de natuur.

We hebben nog geprobeerd om langs de westkust verder te rijden maar de regen bleef met bakken uit de lucht vallen. De stranden hier zijn zo uitgestrekt en zo mooi maar helaas, we hebben er amper kunnen van genieten. Wel vanachter de autoruit, maar da’s toch niet helemaal hetzelfde natuurlijk. We zijn dan weer de Highlands ingereden naar Loch Affric. Daar hebben we een plekje gezocht om te wildkamperen.

Glenmore en Loch Morlich

Van Loch Affric zijn we doorgereden naar Glenmore. En dan eindelijk, toen we daar een plekje gevonden hadden om de nacht door te brengen in de camper, kwam de zon er eindelijk door. Genieten! We kampeerden vlakbij het Loch Morlich. Het is daar prachtig! Een wandeling in de avondzon én heel de dag spelen aan het strand. En zwemmen? Nee, daar was het dan weer net nog iets te koud voor :-)

Via Pitlochry zijn we weer afgezakt naar Edinburgh en zo naar Newcastle voor de overzetboot naar IJmuiden. Een roadtrip door Schotland? Ja, zeker! Maar hopelijk hebben jullie meer geluk dan wij met het weer! En als we het aandurven, gaan we nog een keertje terug om de zon te zien …