Roadtrip Zwitserland

3 weken (in juli/augustus)
met 2 kindjes (3 en bijna 5)
met de tent en de auto

Drie weken lang genoten we van het ultieme kampeergevoel in de adembenemende natuur van de Zwitserse Alpen. Helemaal terugplooien op wat voor ons en onze kindjes Oscar (4) en Ella (3) echt genieten is: gezonde lucht, kamperen met zicht op de bergen, vuur maken en wandelen naar hoge besneeuwde toppen en bergmeren.

Mijn klimschoenen werken écht!

- Ella (3 jaar) -

Op bijna alle plekken waar we gekampeerd hebben, hadden we een mooi uitzicht op een gletsjer. De meeste avontuurlijke campings in Zwitserland hebben altijd wel een plekje vrij en hoef je niet op voorhand te reserveren. Vuur konden we bijna altijd maken en de campings gaven meteen toegang tot de allermooiste wandelingen. Oscar (4) stapte flink zelf. Hoe moeilijker en steiler het pad, hoe beter dat ging. Ella (3) zat comfortabel in de draagzak. Zo hebben we prachtige wandelingen kunnen maken, soms op kindermaat, maar altijd met de mooiste uitzichten.

Het weer was geweldig. Het was warm en de lucht was meestal knalblauw. Af en toe hadden we een onweer maar dat was snel voorbij. Slechts één keer werd het weer zo slecht (lage wolken, smeltende sneeuw, nog amper 5 graden) dat we een hotelkamer gezocht hebben voor de nacht.

Zwitserland heeft de reputatie heel duur te zijn maar dat valt voor kampeerders best goed mee. De (basic) campings zijn niet duurder dan thuis. Inkopen deden we in grote supermarkten en we kookten zelf aan onze tent.

Onze route

- Gadmen (E): 52 km
- Seelisberg (F): 78 km

La Fouly ǀ Camping des Glaciers

Onze eerste kampeerplek in Zwitserland was meteen onvergetelijk: Camping des Glaciers in La Fouly (Orsières), een grote camping op 1600 meter hoogte langs een rivier in het groen. Wij kampeerden er met een prachtig uitzicht op de gletsjer.

Vuur maken konden we niet op ons kampeerplekje zelf maar op een open plek in het bos erlangs kon dat wel. Dat gaf bij valavond een magische sfeer.

Een klimmuur en echte klimrotsen

Camping des Glaciers heeft iets wat Oscars ogen deden blinken: een klimmuur en échte klimrotsen. De klimmuur is vrij toegankelijk maar je moet wel zelf al je materiaal meebrengen. Dat materiaal hebben wij niet maar we hadden geluk met onze lieve kampeerburen, ervaren klimmers die hun passie en materiaal graag met ons deelden! Oscar was best nerveus voor zijn eerste klim maar het ging zo goed! Na de klimmuur volgde het echte werk: een klimrots. Veilig in de touwen klom hij als een echte pro naar boven.

Ik zal nog wat klimkrachten overhouden voor morgen.

- Oscar (4 jaar) -

Wandelingen in de buurt

Wij kozen als opwarmertje ‘de marmotjeswandeling’. Die start vlak bij de camping, duurt ongeveer een uurtje en loopt in een mooie boog om de camping heen. Er zijn plannetjes op de camping te verkrijgen. Oscar en Ella vonden het heel leuk om de pijltjes met Charlotte de Marmotte te zoeken. Het is een mooie wandeling, niet ver en ideaal om de omgeving van de camping wat te ontdekken.

Op een half uurtje rijden ongeveer ligt Champex-Lac. Een mooi meer in de bergen. Wij deden er deze wandeling, naar een uitzichtpunt over het meer. Op de camping vind je informatie voor nog veel meer wandelingen, de moeite waard om er een paar uit te zoeken!

Arolla ǀ Camping Arolla

Volgende stop: Camping Arolla, de hoogste camping van Europa! We kampeerden hier op maar liefst 1950 meter hoogte. De uitzichten vanop de camping zijn geweldig: bergen en een gletsjer alsof je aan het einde van de wereld bent. De omgeving van Arolla is ook fantastisch om te wandelen. De wandelingen hier zijn van de mooiste die we ooit gedaan hebben. En wees gerust, er zijn ook wandelingen op kindermaat!

De camping neemt geen reservaties aan, er is altijd wel een plekje vrij. Maar als je in het hoogseizoen een plaatsje wil met een mooi uitzicht, kom je best vroeg op de dag. Er zijn geen vuurplaatsen maar er zijn wel barbecues die je mag gebruiken.

Blatten ǀ Camping Fafleralp

Onze derde kampeerplek was Camping Fafleralp. De sfeer hier is magisch vonden wij. We kampeerden opnieuw aan de voet van een prachtige gletsjer, omringd door bergen en watervallen. Hier kan het zo ontzettend stil worden! Alles is heel basic hier. Een eenvoudige douche, stromend water, veel meer is het niet. Je kan brood en snacks krijgen aan de kiosk en voor de rest zit je hier in de stilte, de rust, de natuur. Laat je niet afschrikken door de grote parking vlakbij. De kampeerplek ligt links ervan en van de auto’s heb je absoluut geen last. Er start een fantastische wandeling naast de kiosk naar de Anenhütte, echt niet te missen en zeker te doen met kinderen. Wij voelden ons hier helemaal into the wild!

Göscheneralp ǀ Zeltplatz Mattli

Onze kampeertrip bracht ons verder naar Göscheneralp. Een pareltje, waar we eerder toevallig terechtkwamen. Omdat de Grimselpas gesloten was, maakten we een omweg langs de Furkapas. Een bijzondere rit naar 2430 meter hoogte, volledig in de mist en met vriestemperaturen op de top! Omdat het weer voor de komende 24 uur heel erg slecht bleef - lage wolken, amper 5 graden en heel veel regen - hebben we een hotelletje gezocht voor een nacht. De volgende morgen bleef het koud maar zijn we wel weer gaan kamperen. We vonden een plek op Zeltplatz Mattli. Daar is plaats voor campers, er zijn een paar vaste staanplaatsen voor caravans én er is een mooie plek voor trekkerstenten. Hier komen alpinisten, wandelaars en avonturiers kamperen. Omdat het zo koud was, was de sfeer op de kampeerplek wel heel speciaal. Iedereen stak een vuur aan, de wolken hingen laag, er hing mist om de bergen. En toen de zon de volgende ochtend dan eindelijk doorbrak, werden we plots getrakteerd op de allermooiste uitzichten.

Wandelen met zicht op knalblauwe meren en hoge toppen

Als je vanop de camping nog een stukje naar boven rijdt (met de bus of de auto) kom je aan een grote parking langs het stuwmeer, aan het einde van de Göscheneralp. Op die plek vertrekken veel wandelingen de bergen in. Wij kozen voor een wandeling naar de Bergseehütte. Een beklimming van twee uur ongeveer. Er liggen nog veel andere hutten in de buurt, dus afhankelijk van het weer, je conditie en je tijd, zijn er veel opties mogelijk.

Gadmen ǀ Camping Gadmen

De camping van Gadmen ligt vlak bij de Sustenpas, een bergpas van 2224 meter hoog. Minpuntje: de weg die erlangs loopt en naar de Sustenpas leidt, geeft best wat lawaai. Voor de kindjes is er een trampoline, een glijbaan en een zandbak, dat heeft altijd succes.
In de omgeving is er veel te doen maar omdat Wouter zijn voet bezeerde tijdens de vorige bergwandeling, moesten we het hier rustig aan doen. Wij vonden een handig mapje op de camping: Grimselerlebnis. Dat is een brochure met een kaart van wandelingen en belevenissen in de buurt. Er staan ook veel tips in om met kinderen te doen.

De bergen in met Oscar

Omdat Wouter door zijn voet even niet kon wandelen, ben ik met Oscar de bergen ingetrokken. We hebben de Triftbahn genomen om naar de Triftbrücke te wandelen, een lange brug over een diepe afgrond. Spectaculair, alleen voor avontuurlijke kindjes en stoere mama’s of papa’s! We hebben ook nog samen een korte wandeling uitgezocht: in de kloof van de Aareschlucht. Een eenvoudige maar indrukwekkende wandeling langs de kolkende rivier. Vooral de tunnels vonden de kindjes geweldig!

Seelisberg ǀ Naturcamping Seelisberg

Onze laatste halte in Zwitserland was de natuurcamping van Seelisberg. We hebben onze tent hier opgezet met zicht op het knalblauwe water van het bergmeer van Seelisberg. Auto’s zijn niet toegelaten op deze plek en dus ook geen caravans of mobilhomes, alleen maar tentjes. Het water van het bergmeer was niet eens zo koud, zo’n 23 graden. Dus heerlijk om in te zwemmen. Ohja, we zaten hier wel tijdens een hittegolf, dat helpt natuurlijk.

Toen ik roeide met mijn armen en mijn benen kwamen mijn krachten niet vooruit.

- Ella (3 jaar) -

Lekker niks doen

Ik moet eerlijk zijn. Wij hebben hier helemaal niets gedaan. Behalve zwemmen dan, spelen, vuur maken en naar de eenden kijken. Er is een wip in het water, een steiger om vanaf te springen, een zandbak, een schommel en een klein stromend riviertje om in te spelen. Er zijn vuurplekken verspreid over de camping, je kan ijsjes en brood krijgen. Wij moesten deze plek niet af dus. En dan was het ook nog eens heel warm. Even geen zin om te gaan wandelen of te gaan ontdekken. Gewoon vertragen met de kindjes op deze prachtige kampeerplek! Het waren ook onze laatste dagen in Zwitserland, extra genieten en nagenieten dus van ons geweldig kampeeravontuur!