Roadtrip Zuid-Corsica

2 weken (april)
met twee kindjes (6 en 4)
met kampeerbusje

Corsica in het laagseizoen is altijd een goed idee. We waren er al eens een maand met onze twee kindjes in maart. En nu gingen we dus twee weken kamperen in april. In de lente is het helemaal niet druk op het eiland. Alles staat in bloei en het weer is lekker aangenaam. Deze keer moesten we wel rekening houden met veel wind af en toe. Kamperen met ons kampeerbusje ging prima. We wisselden kleine campings af met wildkamperen hier en daar. Deze keer bleven we in het zuiden van het eiland en gingen er stranden ontdekken en wandelen!

Onze route

Bonifacio
Roccapina

Kamperen en wandelen bij Tizzano

We namen de ferry van Toulon naar Ajaccio en na een woelig nachtje varen maar heerlijk slapen in onze kajuit, kwamen we ‘s morgens heel vroeg aan op het eiland. Ajaccio hebben we meteen achter ons gelaten en we reden door een plekje aan zee, Tizzano. In Tizzano zelf is een heel mooi strand en een kleine parking om ons busje te parkeren. Ondanks de koude wind speelden we hier heerlijk tussen de rotsen in de zon.

Vanuit Tizzano deden we een wandeling naar Cala di Conca. We moesten wel eerst nog een stuk rijden via een gravelpad tot aan een ruime parking aan een bar (die niet open was door het laagseizoen). We wandelen een hele dag langs de mooiste stranden en meest prachtige uitzichten. In het laagseizoen is de parking hier ook een goed plekje om te wildkamperen. We zagen er een vos en genoten er van de ongelooflijke rust van de zee en het kleine strandje vlakbij.

Omdat de zee zo rustig was en de lucht stralend blauw vonden we het hier de ideale plek om onze kajak uit te testen. We gingen de zee op en roeiden naar een verlaten strandje wat verderop. Wat een rust!

L’Ospédale

Vanuit Tizzano rijden we naar L’Ospédale voor een wandeling naar Piscia di Gallo, samen met onze vrienden Kaat, Pallieter, Kas en Thor. In het hoogseizoen is dit een drukke en populaire wandeling vermoed ik want er is een heel grote parking aan. Maar toen wij er aankwamen was er helemaal niemand, het voordeel van het laagseizoen. We moesten wel een stevige wind trotseren. Het pad liep eerst door het bos tot we een rivier moesten oversteken, daarna volgde een stenig pad tot aan de waterval. Het laatste stukje naar de waterval was afgesloten toen wij er waren maar de wandeling heen en terug was op zich zeker ook de moeite waard.

Porto-Vecchio

We daalden met de auto de berg af richting Porto-Vecchio op zoek naar minder wind en vonden een mooi kampeerplekje op camping U Paradisu. Hier waren we vorig jaar ook een paar nachtjes! Het is een heel aangename boerderijcamping met wat dieren en mooie kurkbomen. De bergen intrekken was even geen optie want de lucht zat potdicht. Daarom zochten we het strand op ten noorden van Porto-Vecchio, Pinarellu. Een heerlijke lentezon hadden we hier en uit de wind was het best aangenaam. Oscar dook zelfs even de zee in maar mij kreeg je er met geen stokken in, ijskoud is dat water in april!

Het strand van Palombaggia ontdekten we ook vorig jaar en is een van onze favoriete stranden ondertussen. Gewoon een strandwandeling maken, is hier absoluut heerlijk. Of op de rotsen zitten en naar de zee kijken!

En we gingen ook nog naar het strand van Santa Giulia voor een heerlijk lange namiddag in de zon. We moesten een plekje uit de wind zoeken maar op dit strand lukte dat prima. Zonnen, spelen en niks doen!

Rondinara

Aan de zuidoostkust van Corsica vind je het ene mooie strand na het andere. We konden zelfs moeilijk kiezen! We pikten het strand van Rondinara er nog uit, een heel mooie baai waar je rustig kan zwemmen, snorkelen en kajakken! We vonden ook een heel mooie wildkampeerplek, daarvoor moesten we een gravelweg nemen van 2,5 kilometer vol met putten en bulten maar het lukte allemaal net met ons busje. Het strand waar we terechtkwamen was superuitgestrekt. Alleen was er opnieuw ontzettend veel wind. We parkeerden de auto’s tegen de wind voor wat beschutting maar het haalde niet veel uit. Koken werd moeilijk en we kropen snel onze busjes in. ‘s Morgens was het dan wel weer windstil en kwam er een ongelooflijke rust over deze plek.

Bonifacio

In Bonifacio werden we getrakteerd op een stralende zon. Ideaal weer om te wandelen naar de vuurtoren op Capu Pertusato. De wandeling is eenvoudig maar heel erg mooi. En op de terugweg heb je de hele tijd zicht op het prachtige Bonifacio!

Roccapina

Onze laatste stop maakten we op het strand van Roccapina. We vonden er een heel mooie wildkampeerplek in de buurt, bij Tonnare. Die zonsondergangen hier zijn ongelooflijk! Bij Roccapina maakten we nog een spectaculaire wandeling met zicht op het mooie strand van d’Erbaya. Dit was echt een ongelooflijke plek!