Winterse stadswandeling in Namen

Een citadel die boven de stad uittorent, een gezellig historisch centrum en in de winter ook een kerstmarkt en lichtjes overal. Het mag grijs zijn en steenkoud, met een stadswandeling in Namen zul je snel opwarmen. De wandeling die wij in de winter deden is ongeveer 10 kilometer, klimt helemaal naar boven tot aan de citadel en verkent alle kleine straatjes van het historisch centrum. Opwarmen deden we in een van de gezellige cafés.

Start van de wandeling

De wandeling start aan het station van Namen. Als je het station buiten komt aan de kant van het oude stadscentrum, ga je naar rechts. Je wandelt rechtdoor tot je het aan Louise-Mariepark komt. Dat is meteen een mooie groene plek in het centrum. In het midden van het park zie je een oude brug die in 1815 door de Nederlanders is gebouwd en vroeger tot aan de Brusselse poort leidde. Er is ook een vijver en een speeltuin in het park.

Langs de Samber naar de oude Citadel

Verlaat het park aan de kant van de speeltuin en neem de trappen naar beneden naar het wandelpad langs de Samber. Ga naar links en volg het water tot je de citadel boven je ziet liggen. Het is heel aangenaam wandelen hier. Je ziet de mooie huizen en tuinen die langs het water liggen en het is hier heerlijk rustig.

Wandel verder tot je een oude poort ziet en een kasseiweg die naar boven leidt. Die weg kan je nemen om te beginnen klimmen tot boven aan de citadel. Onderweg even rusten is zeker geen straf want je hebt een geweldig uitzicht over de stad en de Samber.

De Citadel van Namen

Er zijn verschillende wegen die naar boven leiden dus je vindt zeker je weg. Wij gingen een stukje tunnel door en volgden de paden tot we achter de citadel uitkwamen aan het Théâtre de Verdure. Daarnaast ligt trouwens een heel mooi terras om iets te eten of drinken met een heel mooi uitzicht. In de winter niet open natuurlijk maar het winterse uitzicht over de Maas is wel heel mooi.

Naar het oude stadscentrum

De weg naar beneden volgen doe je dan aan de kant van de Maas. Ook hier zijn weer verschillende paden die je kan volgen. Ga zeker op zoek naar de grote gouden schildpad, Searching for Utopia van Jan Fabre. Wij hebben hem volledig gemist op onze terugweg en zagen hem pas zitten als we al beneden waren en nog eens achterom keken. Leuk om met kindjes op zoek te gaan!

Via de brug Pont du Musée over de Samber duik je het oude stadscentrum in. Op je linkerkant zie je meteen een rode bakstenenhuis, dat is het oude gildenhuis. Nu is het het toeristische informatiecentrum van de stad. Via de Rue du Pont kom je op het Place d’Armes terecht. Het mooie oude stadscentrum bevindt zich links van dat plein, eigenlijk alles tussen Rue de l’Ange, Rue Saint-Jacques en de Samber. Daar kan je heerlijk verdwalen in de kleine straatjes en lekker opwarmen in de vele cafés, koffiebars en restaurants. Geen uitgestippelde route hier, gewoon je eigen pad volgen en snuisteren in de vele kleine winkeltjes. Probeer zeker ook eens langs het Belfort en de Sint-Albanuskathedraal te wandelen, haar groene koepel heb je waarschijnlijk al zien uitsteken boven de daken.

Weer naar het station

Weer naar het station wandelen, kan je doen langs de Rue des Carmes. Daar vonden wij heel fijne tweedehandswinkeltjes. De grotere winkelstraten zijn Rue Saint-Jacques en Rue de Fer. Wij aten Asian streetfood bij Chez Sothy en Syrisch bij East Side Story. Een leuke koffiebar is Les Cup’inn. Slapen deden wij in het B&B-hotel, vlakbij het station. Geen idee of je vlot kan parkeren want wij kwamen met de trein!

Toen we net de trein opstapten om weer naar huis te gaan, begon het te sneeuwen. Spijtig dat we dat gemist hebben, een wit laagje over de stad …

Vorige

Winters avontuur in het Jura-gebergte

Volgende

Slow travel. Over traag en lang reizen met kindjes