4 keer winterwandelen op Seiser Alm

Wandelen in de sneeuw, bij vriestemperaturen maar onder een stralende zon. De allermooiste uitzichten op de Italiaanse bergen. De kindjes trekken we voort op de slee en als we boven zijn, zoeven we langs een sleeroute weer naar beneden. Dàt is wandelen op Seiser Alm, de grootste bergalm van Europa. De ideale plek voor een winterwandelvakantie met kinderen!

Wij deden vier winterwandelingen met onze kindjes Oscar (6) en Ella (4), vanuit Compatsch op Seiser Alm. Stevige waterdichte schoenen zijn zeker nodig maar de wandelroutes zijn goed begaanbaar en aangestampt. Je zakt dus niet weg in de diepe sneeuw. Breng zeker een slee mee en doe veel laagjes aan, want van wandelen én sleeën krijg je het sowieso warm daar boven.

Een eenvoudige wandeling richting Ritsch en Piz

Als je met de kabelbaan boven komt in Compatsch, kan je de wandeling meteen starten door rechtdoor te lopen en de wandelpiste naar beneden te nemen. De route gaat vanzelf verder richting de autoweg naar Ritsch. Je loopt even parallel met die weg (geen drukke baan, soms rijdt er een bus). Als je aan een T-splitsing komt, zie je links een beetje hoger een picknickbank. Daarachter begint een heel mooi wandelgebied met zicht op de mooie en bekende bergen van Seiser Alm. Het is er heel rustig en mooi om nog wat verder te wandelen. Je moet dezelfde weg terug om weer in Compatsch te geraken. We konden de kindjes makkelijk voorttrekken op de slee (Ella viel zelfs in slaap :-)) maar afdalingen zijn er niet. Het blijft redelijk plat. Ideaal voor een eerste namiddag sneeuwwandelen en de omgeving wat in je op te nemen.

Wandeling naar de Puflatschhütte en Hexenbänke

Ook deze wandeling kan je starten in Compatsch. Als je boven komt met de kabelbaan moet je links nemen en achter het hotel doorlopen. Je volgt even de smalle autoweg en begint te klimmen richting de Puflatschhütte en het uitzichtsplatform Engelrast. Er zitten stevige stukken bij zodat de kindjes ook vaak zelf moeten stappen om de beklimming te kunnen doen. Reken toch een uur en half, afhankelijk van hoeveel sneeuw er ligt, om boven te geraken. Aan de Puflatschhütte start dan nog een heel mooie wandeling: de Puflatschumrundung. Die rondwandeling mag je zeker niet missen. Want daar begint pas de echte rust, de stilte en de uitzichten die je alleen in een besneeuwd berglandschap kunt vinden. Het hoogste punt van dat stukje wandeling is Hexenbänke, waar je heel mooi panoramisch uitzicht hebt. En vandaaruit gaat het voornamelijk weer naar beneden. Dat betekent: sleeën maar! De wandeling is goed aangegeven, het pad is breed en aangestampt. Ideaal dus om de kindjes mee te pakken op de slee. Reken voor die Umrundung een kleine twee uur, met veel pauzes en sleeplezier. Als je dan weer aan het bergrestaurant Puflatsch komt, moet je je klaar maken voor de échte afdaling met de slee. Hier start namelijk een fantastische sleeroute die je helemaal weer naar Compatsch brengt. Aan deze wandeling mét sleeroute heb je gemakkelijk een hele dag plezier.

Wandeling naar de Williamshütte

Voor deze wandeling moet je even wat verder gaan. Je kan met de kabelbaan naar Compatsch en dan moet je de bus nemen naar Saltria. Wij betaalden voor de bus 5 euro voor ons vier voor een enkel ritje. In Saltria begin je dan te wandelen richting Monte Pana. Je volgt even de autoweg (er kan af en toe een bus passeren met dikke sneeuwbanden). Halverwege die weg moet je rechts afslaan en de wandelweg naar de Williamshütte nemen (de GR7). Wij doen er drie uur en een kwartier over om aan de hut te geraken. Het is een geweldig mooie wandeling en we komen amper een mens tegen. De kindjes wisselen af tussen op de slee voortgetrokken worden en zelf naar boven klimmen op de steile stukken. Aan de Williamshütte is een speeltuin en daar begint ook de sleeroute naar beneden. Je sleet door het bos naar beneden weer naar Saltria waar je opnieuw de bus op kan naar Compatsch. Ook hiermee (wandelen en weer naar beneden sleeën) kan je een hele dag vullen.

Wandeling naar de Spitzbühlhütte en Laurinhütte

Deze wandeling start je op de parking P1 Spitzbühl, op de weg naar boven richting Seiser Alm. Het is een gratis parking en de eerste die je tegenkomt als je vanuit Seis am Schlern naar Seiser Alm rijdt. De wandelweg start rechts naast de skilift en klimt meteen een goed stuk naar boven. Als je de skipiste kruist, is het nog even klimmen naar de Spitzbühlhütte. Daar kan je opwarmen en genieten van een heel mooi uitzicht. Achter de hut slingert een heel mooi sneeuwpad lichtjes verder naar boven. Je kan zo je wandeling verderzetten richting de Laurinhütte en het Panoramahotel. Daar komen verschillende wandelpaden, langlaufroutes en skipistes samen. Je neemt hier de slee/wandelroute weer naar beneden, richting de parking P1. Wij deden een hele namiddag over deze route. Je bent hier niet ver van de liften en skipistes maar het is toch een heel mooie wandeling en je kan zelf wat routes combineren hier.

Vorige

Wintervakantie in Seiser Alm

Volgende

Over verzekeringen als je lang op reis gaat