Kamperen in Zuid-Noorwegen

Zuid-Noorwegen heeft ons enorm verrast met haar prachtige stranden, eilandjes, wildkampeerplekken en wandelroutes. Wij vonden het heel fijn om er tijd door te brengen met onze tent, kajak en twee kindjes Oscar (6) en Ella (5).

Wij zijn de kust afgereden van Langesund richting Grimstad en weer terug en stonden versteld van de vele stille baaien en stranden. We hebben vooral halt gehouden in het Raet National Park, dat zich uitstrekt van Hasseltangen in Grimstad tot Lyngør in Tvedestrand.

Hasseltangen

Onze eerste stop was Hasseltangen, ten oosten van Grimstad. Wij waren hier vooral voor het mooie uitzichtspunt over de zee en de vele eilandjes. Vooral ‘s avonds als de zon ondergaat, is het uitzichtspunt van Hasseltangen een aangename, stille plek. Hier start ook een wandelroute ‘Kyststien i Grimstad’, oftewel het kustpad langs de kust ten oosten en westen van Grimstad.

Ik volgde het pad van Hasseltangen tot op het strand ‘Storesand’ van Fevik. Het pad heeft een moeilijke start want het eerste stuk is weinig belopen maar al gauw gaat het over in een mooi duidelijk pad en kon ik makkelijk de gele markeringen volgen.

Storesand

Storesand bij Fevik is een heel mooi groot en familievriendelijk strand en ligt te midden van het Raet National Park. Er is een ruime parking en er zijn toiletten. Hier komen veel Noorse families om te zonnen en te zwemmen. Weinig toeristen te bespeuren hier. Wij hadden er twee heerlijke dagen. Er is wat schaduw onder de bomen of je kan beschutting vinden langs de rotsen. Er komt een ijsjeskraam langs met schepijs of je wacht op de ijsjesboot (écht!). Twee keer per dag komt er een boot langs gevaren om ijsje te verkopen. Een leuke attractie voor de kindjes om met hun voeten in het water te wachten op ijs.

Tromlingene

Vanuit Fevik reden we een stukje terug richting Arendal om dan nog iets noordelijker de afrit te nemen richting Tromøy met een heel avontuurlijk plan. We wilden vanhieruit onze kajak instappen mét al onze kampeerspullen om te gaan wildkamperen op een onbewoond eiland langs de zuidkust van Noorwegen!

Eerst moesten we een plek zoeken waar we het water in konden. We vonden na wat speurwerk een parking voor de auto en een minihaven waar het water laag en rustig was. Het werd een hele uitdaging om al onze spullen én vier personen de kajak in te krijgen. We zagen er niet uit toen we overladen vertrokken :-) maar we waren klaar voor het avontuur!

Het eiland Tromlingene - ook gelegen in het Raet National Park - ligt op ongeveer een half uurtje varen. Behalve één moeilijk winderig stuk konden we altijd in rustig water varen, tussen twee eilanden door eigenlijk, mooi uit de wind. We konden aanmeren op een rustig strand vlakbij onze kampeerplek. Op dit eiland zijn twee wildkampeerplekken voorzien. Het is niet meer dan een open stukje gras aan een strand, met een vuurplek, een picknickbank en wat hout. Maar je kan het al raden, het was precies wat we nodig hadden en we waren heel blij met ons eigen stukje onbewoond eiland …

We zochten hout bij elkaar, maakten vuur en kookten ons avondeten. Meer dan een geweldig mooie ondergaande zon hadden we niet nodig om er een onvergetelijke avond van te maken.

Het strandje hier hadden we helemaal voor ons alleen, het hele eiland eigenlijk. We moesten het enkel delen met een kudde schapen en ontelbaar veel vogels. Zalig om wakker te worden met dit uitzicht!

De terugweg deden we in de zon, langs witte stranden en afgelegen zwemplekjes. We kozen het strand van Lille Danmark uit en dat van Tømmerstø. Het water was heel koud maar het plezier daarom niet minder!

De vele baaien, rotsige kust en prachtige stranden en zwemplekjes hebben ons hart gestolen in Zuid-Noorwegen. En ook de rest van Noorwegen was zo de moeite waard. Vanuit Langesund namen we de boot terug richting Denemarken met een kampeerbusje vol avonturen en een kajak vol herinneringen.